donderdag 19 april 2012

Recept: pralines met pure ganache en pure citroenganache


Vandaag heb ik pralines gemaakt. 


Het is mijn tweede poging, maar eerste was volledig mislukt wegens slechte vormpjes.
Deze keer heb ik ijsblokvormpjes gebruikt, met een rubberen onderkant.


Benodigdheden :
(ik heb niks afgewogen, alles is op het gevoel)

Veeeel (pure) chocolade
Room
Citroen
Limoncello
Boter

Verschillende potten
Pannenlikker
Lepels
Vormpjes


Werkwijze:
Eerst laat je een deel (2/3)van de chocolade (voor de buitenkant) smelten au bain marie (in een vuurvaste pot boven een kom kokend water).
Wanneer dit gesmolten is haal je de kom van boven het water en voeg je de overgebleven 1/3 erbij. Laat ook dit smelten. Zo wordt je chocolade op een niet-professionele manier getemperd :-) 


Daarna vul je de vormpjes met chocolade.
Keer ze terug om boven de pot en laat ze enkele seconden uitlekken.
Zorg dat je chocolade warm genoeg is (vloeibaar genoeg dus), want anders loopt het er niet goed uit...
Had ik dus eerst voor...
Schraap dan met een pannenlikker de overtollige chocolade er af.


Zoals je ziet kan ik niet echt proper werken :-)
Maar... zolang het goed smaakt is het voor mij goed!

Deze laat je een tijdje opstijven. Ofwel op kamertemperatuur of in de koelkast. Maar let wel: als je ze meteen in de koelkast zet verliezen ze hun glans (heb ik toch ergens gelezen).

Ondertussen maak je de vulling.
Ik heb een vulling van pure ganache en een laagje pure ganache met citroen.
Voor de pure ganache heb je room en pure chocolade nodig.
De chocolade maal je best in zo klein mogelijke stukjes.
De room warm je op. (Let op, het kookt snel over!) 
Dan schep je de warme room lepel per lepel onder de chocolade.
Als laatste doe je een beetje boter in de ganache.

Ik heb een stukje van deze ganache overgegoten.
Daar heb ik naar smaak citroensap en limoncello aan toegevoegd.

Nu vul je de vormpjes tot ongeveer de helft, iets meer, met de pure ganache.
Dit laat je dan weer opstijven.
Dan die je het tweede laagje ganache erover.
(Is je ganache ondertussen opgesteven, warm het dan even au bain marie op)

Zorg ervoor dat het niet volledig gevuld is, er moet nog een laagje chocolade over om de praline te sluiten.


Dit laat je weer een tijdje opstijven in de koelkast (of gewoon in open lucht).
Nu warm je terug gewone chocolade op (eventueel de rest van in het begin).
Deze giet je over de vormpjes en met een pannenlikker schraap je de overtollige chocolade weg.


Laat dit weer een hele tijd opstijven, zet het desnoods even in de diepvries om het echt hard te laten worden.
Daarna haal je ze uit de vormpjes (met of zonder tegenslagen).
Deze keer zijn drie pralines gesneuveld in het uit de vormpjes halen.
In tegenstelling tot de vorige keer (alles, op eentje na was gesneuveld) is dit een hele prestatie!

Je kan ze achteraf nog versieren als je wil :-)

Smullen maar!







4 opmerkingen:

  1. Is de room die je gebruikt voor de vulling opklopbaar of gewone keukenroom?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Anoniem

      Ik heb gewone keukenroom gebruikt.
      De room moet niet opgeklopt worden, dus opklopbare room is niet nodig.

      Groetjes
      Aagje

      Verwijderen
    2. oke bedankt!! mijn pralines volgens jouw receptje waren zeer goed gelukt!!

      Verwijderen
    3. Blij dat de pralines gelukt zijn! :)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...