Recept: tompoes


Tompoezen, boekskes, mille-feuille, ... Allemaal namen voor dit dessert :-)

Dit dessert wou ik al een hele tijd maken omdat mijn vader dit erg graag eet.
Vandaag kwam het er eindelijk van :)
Ik hoop alleen dat hij het lekker gaat vinden...

Benodigdheden voor 4 tompoezen
bladerdeeg (uit de winkel)
banketbakkersroom (zie onder)
bloemsuiker

Voor de banketbakkersroom:
500ml melk
3 eierdooiers
125g suiker
35g maïzena
vanillestokje


Werkwijze
Rol het vel bladerdeeg uit. 
Snij er de gewenste vormen uit voor de tompoezen (rechthoekig of vierkant).
Leg ze op een bakpapier op een bakplaat;
Prik er gaatjes in met een vork.
Laat ze zo 30min. rusten.
Dit is voor 3 tompoezen zoals je ziet, er konden er niet genoeg op de kleine bakplaat.
Maak ondertussen de banketbakkersroom.
Meng de eierdooiers, de suiker en de vanillezaadjes.
Voeg daarna de maïzena toe.


Zet de melk op het vuur. Wanneer het bijna kookt giet je 1/3 bij je suiker-eiermengsel.
Roer dit goed.
Laat de melk verder opwarmen.
Wanneer de melk kookt voeg je het mengsel langzaam toe.
Roer goed, zodat er geen klonters ontstaan.
Laat de banketbakkersroom even inkoken. Wanneer ze niet genoeg gekookt heeft zal het nogal poederig smaken.
Laat de banketbakkersroom wat afkoelen.


Steek ondertussen het bladerdeeg 10min. in de oven op 200°C.
Laat het daarna nog even bakken op 180°C. 
Hoelang weet ik niet precies, het is op het gevoel. Maar niet langer dan 10min.


Laat de bladerdeegkoekjes even afkoelen.
Schep ondertussen de banketbakkersroom in een spuitzak.
Spuit op een koekje genoeg room.
Leg er daarna een ander koekje op.


Werk af met bloemsuiker.


Klaar! Smakelijk!

(Terwijl ik dit schrijf moet ik eigenlijk zelf nog proeven van de tompoezen...)

Het recept vond ik op www.patisserie.be.



Reacties